Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało o nowym systemie cyfrowym zwanym e-Doręczenia i już od 01.01.2025 r. obowiązkowo będą musiały z niego korzystać urzędy i inne podmioty publiczne.
Jak można przeczytać na stronie rządowej obowiązkiem tym począwszy od 01.01.2025 r. zostaną objęci również przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego.
e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Usługa umożliwia wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji online.
e-Doręczenia od zwykłej korespondencji elektronicznej (e-mail) odróżniają się tym, iż są one usługą zaufania. Gwarantują więc bezpieczeństwo i pewność skutków prawnych.
Usługę e-Doręczeń świadczą tylko i wyłącznie dostawcy usług zaufania:
- Poczta Polska jako dostawca publiczny,
- Komercyjny dostawcy niepubliczni, którzy są wpisani do rejestru Ministra Cyfryzacji.
Jak już nadmieniliśmy na wstępnie e-Doręczenia będą obowiązkowe dla wszystkich i wszyscy będą zobowiązani do korzystania z tej usługi. Ministerstwo przygotowało harmonogram wdrażania poszczególnych podmiotów do tej usługi. Harmonogram ten znajduje się poniżej:
Podmioty niepubliczne (działalności wpisane do KRS, CEIDG) | Od kiedy |
Osoby wykonujące zawody zaufania publicznego tj:AdwokaciRadcy prawniDoradcy podatkowiDoradcy restrukturyzacyjniRzecznicy patentowiNotariusze | Od 01.01.2025 r. |
Podmioty wpisane do KRS od 01.01.2025 | Od 01.01.2025 r. |
Podmioty wpisane do KRS przed 01.01.2025 | Od 01.04.2025 r. |
Podmioty składające wniosek o wpis do CEiDG od 01.01.2025 r. | Od 01.01.2025 r. |
Podmioty wpisane do CEiDG do 31.12.2024 r. w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30.06.2025 | Od 01.07.2025 r. |
Podmioty wpisane do CEiDG do 31.12.2024 | Od 01.10.2026 r. |
Podmioty publiczne
Od kiedy
Podmioty publiczne tj. ZUS, KRUS, NFZ, US, Administracja Rządowa, uczelnie publiczne, państwowe i rządowe instytucje kultury, itp.
Od 01.01.2025 r.
Inne podmioty publiczne
Od 01.01.2025 r.
Sądy, trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania oraz Służba Więzienna
Od 01.10.2029 r.
Z systemu e-doręczeń mogą korzystać także osoby fizyczne nieprowadzące żadnej działalności, czyli każdy obywatel. Aby móc korzystać z e-Doręczeń należy:
- Złożyć wniosek o utworzenie adresu e-Doręczeń na stronie www.biznes.gov.pl/opisy-procedur/-/proc/709 (wniosek składa się online i podpisuje profilem zaufanym, podpisem kwalifikowanym lub e-dowodem). Jeżeli adres do e-doręczeń zakładany jest u prywatnego dostawcy, konieczne jest złożenie dodatkowo wniosku o dodanie adresu do BAE.
- Urząd sprawdzi wniosek pod kontem merytorycznym i formalnym
- Minister Cyfryzacji utworzy adres i skrzynkę do e-Doręczeń
- Podatnik aktywuje skrzynkę i adres do e-Doręczeń
- Minister wpisze adres do e-Doręczeń do bazy adresów elektronicznych
Zwracamy szczególną uwagę, iż zakładając skrzynkę „jako obywatel”, elektroniczny adres będzie przeznaczony do korespondencji tylko i wyłącznie prywatnej.
Aby uzyskać adres e-doręczeń dla swojej firmy należy ponownie złożyć wniosek wybierając opcję „dla przedsiębiorcy” ~ jak poniżej ~

Przedsiębiorcy prowadzący firmę jako przedstawiciele z grupy zaufania publicznego oprócz adresu dla swojej firmy muszą dodatkowo posiadać adres do e-Doręczeń związany z wykonywaniem zawodu zaufania publicznego.
Przekazujemy również link z instrukcją jak założyć adres i skrzynkę e-doręczeń: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/jak-zalozyc-adres-i-skrzynke-do-e-doreczen