Przejdź do treści
Strona główna » Aktualności » Obowiązek posiadania skrzynek e-Doręczeń od 01.01.2025 r.

Obowiązek posiadania skrzynek e-Doręczeń od 01.01.2025 r.

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało o nowym systemie cyfrowym zwanym e-Doręczenia i już od 01.01.2025 r. obowiązkowo będą musiały z niego korzystać urzędy i inne podmioty publiczne. 

Jak można przeczytać na stronie rządowej obowiązkiem tym począwszy od 01.01.2025 r. zostaną objęci również przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego.

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Usługa umożliwia wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji online. 

e-Doręczenia od zwykłej korespondencji elektronicznej (e-mail) odróżniają się tym, iż są one usługą zaufania. Gwarantują więc bezpieczeństwo i pewność skutków prawnych. 

Usługę e-Doręczeń świadczą tylko i wyłącznie dostawcy usług zaufania:

  1. Poczta Polska jako dostawca publiczny,
  2. Komercyjny dostawcy niepubliczni, którzy są wpisani do rejestru Ministra Cyfryzacji.

Jak już nadmieniliśmy na wstępnie e-Doręczenia będą obowiązkowe dla wszystkich i wszyscy będą zobowiązani do korzystania z tej usługi. Ministerstwo przygotowało harmonogram wdrażania poszczególnych podmiotów do tej usługi. Harmonogram ten znajduje się poniżej:

Podmioty niepubliczne (działalności wpisane do KRS, CEIDG)Od kiedy
Osoby wykonujące zawody zaufania publicznego tj:AdwokaciRadcy prawniDoradcy podatkowiDoradcy restrukturyzacyjniRzecznicy patentowiNotariuszeOd 01.01.2025 r.
Podmioty wpisane do KRS od 01.01.2025Od 01.01.2025 r.
Podmioty wpisane do KRS przed 01.01.2025Od 01.04.2025 r.
Podmioty składające wniosek o wpis do CEiDG od 01.01.2025 r.Od 01.01.2025 r.
Podmioty wpisane do CEiDG do 31.12.2024 r. w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30.06.2025Od 01.07.2025 r.
Podmioty wpisane do CEiDG do 31.12.2024  Od 01.10.2026 r.


Podmioty publiczne
Od kiedy
Podmioty publiczne tj. ZUS, KRUS, NFZ, US, Administracja Rządowa, uczelnie publiczne, państwowe i rządowe instytucje kultury, itp.
Od 01.01.2025 r.
Inne podmioty publiczne
Od 01.01.2025 r.
Sądy, trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania oraz Służba Więzienna
Od 01.10.2029 r.

Z systemu e-doręczeń mogą korzystać także osoby fizyczne nieprowadzące żadnej działalności, czyli każdy obywatel. Aby móc korzystać z e-Doręczeń należy: 

  1. Złożyć wniosek o utworzenie adresu e-Doręczeń na stronie www.biznes.gov.pl/opisy-procedur/-/proc/709 (wniosek składa się online i podpisuje profilem zaufanym, podpisem kwalifikowanym lub e-dowodem). Jeżeli adres do e-doręczeń zakładany jest u prywatnego dostawcy, konieczne jest złożenie dodatkowo wniosku o dodanie adresu do BAE.
  2. Urząd sprawdzi wniosek pod kontem merytorycznym i formalnym
  3. Minister Cyfryzacji utworzy adres i skrzynkę do e-Doręczeń
  4. Podatnik aktywuje skrzynkę i adres do e-Doręczeń
  5. Minister wpisze adres do e-Doręczeń do bazy adresów elektronicznych

Zwracamy szczególną uwagę, iż zakładając skrzynkę „jako obywatel”, elektroniczny adres będzie przeznaczony do korespondencji tylko i wyłącznie prywatnej. 

Aby uzyskać adres e-doręczeń dla swojej firmy należy ponownie złożyć wniosek wybierając opcję „dla przedsiębiorcy” ~ jak poniżej ~

Przedsiębiorcy prowadzący firmę jako przedstawiciele z grupy zaufania publicznego oprócz adresu dla swojej firmy muszą dodatkowo posiadać adres do e-Doręczeń związany z wykonywaniem zawodu zaufania publicznego.

Przekazujemy również link z instrukcją jak założyć adres i skrzynkę e-doręczeń: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/jak-zalozyc-adres-i-skrzynke-do-e-doreczen

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *