Przejdź do treści
Strona główna » Aktualności » Nowe przepisy o odpadach

Nowe przepisy o odpadach

W związku ze zmienionymi przepisami o odpadach, większość przedsiębiorców zobowiązana jest do  zarejestrowania się w bazie BDO do końca 2019 roku. 

Jako odpady w firmie uważane są  m.in. tonery, świetlówki, baterie, czyli praktycznie każdy z nas powinien zarejestrować się w ww. bazie. 

Brak rejestracji niesie za sobą ogromne kary finansowe od 1000 zł, nawet do 1 mln zł.

Obowiązek zgłoszenia mają firmy:

  • Produkujące opakowania
  • Wprowadzające do obrotu (z zagranicy) produkty w opakowaniach, opakowania, baterie, urządzenia elektryczne i inne
  • Wytwórcy odpadów

           Firmy te są zobowiązane  do prowadzenia ewidencji odpadów. 

Zachęcamy do sprawdzenia czy Państwa Firma podlega pod powyższy obowiązek, bez spełnienia którego Przedsiębiorcy nie mają prawa prowadzić działalności. 

Za pomocą bazy BDO od 1 stycznia 2020 roku będzie prowadzona  ewidencja odpadów oraz będą  składane sprawozdania o odpadach.

Wpisowi do Rejestru-BDO nie podlegają natomiast:

·        – osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami, wykorzystujące odpady na potrzeby własne np. wykorzystanie gruzu, betonu z rozbiórek i remontów do utwardzania powierzchni lub budowy fundamentów;

·         – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności wytwarzają jedynie odpady o składzie i charakterze odpadów komunalnych i objęci są systemem odbioru odpadów komunalnych (np. drobne usługi, działalność administracyjno-biurowa, zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, o ile nie wytwarzają np. odpadów niebezpiecznych);

·         – władający powierzchnią ziemi, na której są stosowane komunalne osady ściekowe;

·         – prowadzący działalność inną niż działalność gospodarcza w zakresie gospodarowania odpadami tzw. nieprofesjonalna działalność w zakresie zbierania odpadów np. systemy zbierania odpadów w szkołach, placówkach oświatowo-wychowawczych (zbieranie nakrętek podczas akcji charytatywnych)

·         – transportujący wytworzone przez siebie odpady np. właściciel nieruchomości transportujący skoszoną trawę do PSZOK-u,

·        –  rolnicy gospodarujący na powierzchni użytków rolnych poniżej 75 ha, o ile nie podlega wpisowi z tytułu innej działalności, np. rolnik, który uprawia pszenicę na powierzchni 50 ha.

·         – przedsiębiorcy, którzy będą wytwarzać tylko odpady, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji o kodach i w ilościach wymienionych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 12 grudnia 2014 r, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów. 

Zestawienie odpadów w tabeli. 

Zachęcam do kontaktu z naszym biurem w celu weryfikacji i pomocy w dokonaniu zgłoszenia do bazy BDO.

Nela Gellert / 16.12.2019

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *